2%

Ce este prevederea 2%?

Prin intermediul prevederii 2% din Codul Fiscal, contribuabilii persoane fizice au posibilitatea sa directioneze pana la 2% din impozitul pe venit catre o entitate non-profit care se infiinteaza si functioneaza in conformitate cu legea.
Acest mecanism are o serie de avantaje pentru toate partile implicate-cetateni, organizatii si stat:
– este un mecanism democratic ce contribuie la transparenta politicii fiscale si bugetare
–  asista organizatiile neguvernamentale in eforturile lor de a solutiona diferite probleme sociale
–  le permite cetatenilor sa contribuie la eforturile de a rezolva diferite probleme sociale fara a genera insa un cost suplimentar pentru acestia
–  degreveaza bugetul de stat avand in vedere ca serviciile oferite de organizatiile neguvernamentale sunt in general de calitate buna si eficiente din punct de vedere al costurilor deoarece organizatiile neguvernamentale mobilizeaza resurse financiare din surse diverse si multe implica munca voluntarilor
– creeaza o legatura intre stat, cetateni si organizatii contribuind astfel la dezvoltarea societatii civile si a capitalului social
Se creeaza un mecanism prin care un cetatean poate decide modul in care sunt cheltuiti 2% din impozitul sau pe venit, directionand aceasta suma catre o organizatie neguvernamentala. A aparut astfel o forma de parteneriat intre cetatean, autoritati fiscale si sector ONG. Practic cetateanul spune statului modul in care vrea sa fie cheltuita o parte din impozitul sau.

Aceasta suma nu reprezinta o sponsorizare, donatie sau contributie ci este in esenta o parte a bugetului de stat care este directionata de catre fiecare cetatean in parte catre sectorul neguvernamental. Legea este considerata de multi ca fiind un sprijin indirect oferit de catre stat sectorului non-profit sau un model de „filantropie de tranzitie” data fiind aplicarea ei numai in tarile Europei Centrale si de Est.

In cazul in care decideti sa redirectionati 2% pentru sprijinirea activitatilor ADESCO aici gasiti formularul pe care trebuie ca il completati.

Principii ale sistemului 2%
Pe baza experientei de mai multi ani in special din Ungaria, dar si din celelalte tari in care sistemul functioneaza deja, au fost stabilite o serie de principii pe care sistemul 2% trebuie sa le respecte:
Confidentialitatea relatiei contribuabil – angajator:
are rolul de a proteja contribuabilul in situatia in care doreste sa directioneze procentul sau catre organizatii ale caror valori se afla in contradictie cu valorile angajatorului.
(ex. un angajat al unei companii poluatoare doreste sa directioneze catre o organizatie de protectia mediului).
Confidentialitatea relatiei contribuabil – organizatie:
are rolul de a proteja contribuabilul fata de divulgarea unor informatii personale (Nume, venit, adresa, loc de munca) catre organizatia beneficiara fara acordul expres al contribuabilului..
Colectarea licita a fondurilor:
are rolul de a evita aparitia unor mecanisme corupte sau care ofera contribuabilului o compensatie financiara directa in schimbul directionarii. in plus acest principiu trebuie sa asigure faptul ca aceste fonduri ajung la organizatii reale, transparente si eficiente si nu la organizatii fictive, inactive sau afiliate politic.
Perioada de pregatire suficienta:
avand in vedere noutatea acestei metode este necesar ca atat contribuabilii, angajatorii si organizatiile neguvernamentale sa dispuna de o perioada de timp in care sa se poata familiariza cu conceptul de directionare a unui procent din impozit, ca organizatiile sa aiba timp sa-si pregateasca campanile de informare si angajatorii si organele fiscale sa-si pregateasca sistemele de administrare pentru obligatiile care le revin.
Usurinta in utilizare pentru toti actorii implicati:
contribuabil, organizatii neguvernamentale, angajator, autoritati competente.
Eficienta costurilor:
acest sistem trebuie sa genereze costuri suplimentare cat mai mici pentru toate partile implicate.
Transparenta raportarii:
trebuie sa ofere tuturor actorilor implicati o serie de informatii de baza: suma directionata, informatii demografice de baza despre contribuabilii care au ales sa foloseasca aceasta facilitate, informatii despre organizatiile care au beneficiat de sume peste un anumit prag.